Miksi istuminen on epäterveellistä?

Istumme päivässä keskimäärin hieman yli yhdeksän tuntia.

Miksi istuminen on niin epäterveellistä?

  • istuutuessa keho siirtyy lepotilaan, kulutustila muuttuu varastointitilaksi
  • kehon asentoa ylläpitävät lihakset vapautuvat työstään
  • lihasten verenkierto ja aineenvaihdunta hidastuvat
  • energiankulutus laskee 85- kiloisella ihmisellä n. 90 kilokaloriin tunnissa, joka on vain vähän lepoenergiankulutuksen yläpuolella
  • lihakset aistivat vähentyneen energiantarpeensa ja veressä kiertävät ravintoaineet vastaanottavat viestin, että matka jatkuu kohti rasvakudoksessa odottavaa loppusijoituspaikkaa
  • Lihakset väsyvät hapenpuutteesta
  • Myös hermojen hapensaanti heikentyy ja niihin kertyy kuona-aineita
  • Veri ei jaksa kiertää aivoihin yhtä tehokkaasti, mikä aiheuttaa sen, että päätä saattaa alkaa särkeä ja huimaus vaivata
  • Ajatukset eivät kulje ja vireystila laskee
  • Etunojassa istuttaessa välilevyt joutuvat kuormitukselle
  • Matkalla kohti rasvakudosta ravintoaineet kuluttavat verisuonten seinämiä ja aiheuttavat pieniä tulehdusreaktioita niiden pinnalle
  • Verisuonten tulehdusreaktiot pahenevat pikkuhiljaa ja kolesterolin kanssa alkaa plakinmuodostusprojekti.
  • Vuosi vuodelta verenpaine nousee, vyötärönympärys kasvaa ja sydän- ja verisuonisairauksien sekä 2. tyypin diabeteksen riski kasvaa.

Ruuan jälkeen verensokeritaso on istuessa 45 % korkeammalla hitaaseen kävelyyn verrattuna. Mitä pidempään istutaan, sitä enemmän insuliinin teho laskee.

Istuminen vahingoittaa myös tuki- ja liikuntaelimistöä. Esimerkiksi lonkankoukistajat ovat istuessa lyhentyneessä tilassa ja lonkkaa ojentavat lihakset venytyksessä. Vaikka venyttely onkin hyvä asia, jatkuva venytyksessä ole ei ole, vaan se heikentää lihasten kykyä pitää tasapainoa liikkeessä. Ajan kuluessa myös muualle kehoon tulee virheasentoja ja tuki- ja liikuntaelimistö rappeutuu paikallaanolon, hidastuneen aineenvaihdunnan ja yksipuolisen asennon vuoksi. Alaselän ja niska-hartiaseudun ongelmat ovat yleisiä istumatyötä tekevillä.

  • Jokainen kahden tunnin lisäys päivittäisessä istumisessa töiden aikana lisää riskiä lihavuuteen 5 %:lla ja diabetekseen 7 %. Jokainen kahden tunnin lisäys television katseluun taas lisää riskiä lihavuuteen 23 % ja diabetekseen 14 %!
  • Ihmiset, jotka raportoivat istuvansa päivässä yli 7,4 tuntia, ovat 68 % todennäköisemmin ylipainoisia ylipainoisia verrattuna alle 4,7 tuntia päivässä istuviin.
  • Jokainen päivittäin television katseluun käytetty tunti lisää pitkällä aikavälillä ennenaikaisen kuoleman riskiä 11 %:lla ja sydänsairauksista johtuvan kuoleman riskiä 18 %.
  • Verrattuna alle 2 tuntia päivässä televisiota katsoviin, yli neljä tuntia päivässä televisiota katsovilla on 46 % kasvanut kaikista syistä ja 80 % kasvanut sydänsairauksista johtuva kuoleman riski
  • Jokainen kahden tunnin seisoskelu tai käveleskely kotona on yhteydessä 9 % vähentyneeseen lihavuuteen ja 12 % vähentyneeseen diabeteksen riskiin.
  • Jokainen tunti reipasta kävelyä on yhteydessä 24 % laskeneeseen lihavuuden ja 34 % laskeneeseen diabeteksen riskiin.
Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s