Mistä voimavaroja elämäntapamuutokseen?

Eläminen koettelee ja kuluttaa voimavarojamme. Kun voimavarat yleensä kiireisessä ja paljon stressaavia hetkiä sisältävässä elämäntilanteessa ovat jo valmiiksi ehtyneet, tuntuu suurten muutosten tekeminen liian haastavalta toteuttaa.

Voimavaroja voi verrata auton akkuun, jossa täytyy olla riittävästi virtaa, jotta auto käynnistyy.

Voimavarat jakaantuvat fyysisiin, henkisiin ja sosiaalisiin voimavaroihin.

Fyysisiä voimavaroja ovat muun muassa kuntotekijät, ravitsemustila sekä uni ja rentoutuminen. Kun sinulla on hyvä yleiskunto, jaksat paremmin pysyä aktiivisena ja siedät myös henkisiä kuormitustekijöitä paremmin. Riittävä energiansaanti takaa sen, että aineenvaihduntasi toimii kunnolla ja jaksat muun muassa liikkua. Uni on palauttava tila, jonka aikana kehittyminen tapahtuu. Jos laiminlyöt untasi, johtaa se henkisten ja fyysisten voimavarojen ehtymiseen.

Henkisiä voimavaroja ovat muun muassa myönteisyys, uteliaisuus, pitkäjänteisyys, rohkeus ja avoimuus. Henkisillä voimavaroilla säädellään muun muassa stressin aiheuttamia haasteita. Henkiset voimavarat mahdollistavat myös uuden oppimisen ja myönteisen fiiliksen ylläpitämisen elämäntapamuutosprosessin aikanakin.

Sosiaaliset voimavarat, kuten sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, ovat myös voimavaroja. Sosiaalinen verkosto toimii monelle henkisten akkujen latauspaikkana ja toisaalta opimme myös uusia asioita sosiaalisissa tilanteissa. Sosiaalisten voimavarojen lisääminen on yksi Nyt ja Tässä- valmennuksen tärkeistä asioista. Pienryhmävalmennuksessa saat toki olla juuri niin sosiaalinen kuin itse haluat, ryhmän tarkoituksena on tuoda samassa tilanteessa oleville äärettömän arvokasta vertaistukea, tukea, jollaista omilta läheisiltä ei ainakaan ihan samassa mittakaavassa saa. Ryhmässä uusien elämäntapojen opettelu on myös mukavampaa ja opitaan toinen toiselta hyviä keinoja.

Pidät huolta omista voimavaroistasi:

  • nukkumalla riittävästi
  • syömällä säännöllisesti ja riittävästi
  • liikkumalla omaan kuntotasoosi sopivalla tavalla
  • tekemällä rentoutusharjoituksia
  • lisäämällä palauttavia hetkiä myös päiviisi
  • tekemällä sinulle mieleisiä asioita päivittäin
  • ottamalla omaa aikaa itsellesi
  • pitämällä vapaapäiviä, jotka pyhität vain sinulle mukavilla asioilla
  • pitämällä huolta sosiaalisista suhteistasi

Ota tavoitteeksi vaikka 20 minuuttia omaa aikaa päivittäin, muutama kolmen minuutin pituinen hengitysharjoitus työpäivän aikana, unirytmin muokkaaminen säännöllisemmäksi, ettet jätä aterioita väliin, liikunnan lisääminen pikkuhiljaa…

Firstbeat- hyvinvointianalyysi selvittää muun muassa, mitä voimavaroillesi tapahtuu mittausjakson aikana. Näet siis, lisääntyvätkö vai vähenevätkö voimavarasi mittausjakson aikana.

Kuvasta huomaat, että voimavarat ovat vähentyneet mittausjakson aikana. Jos haluat tietää oman palautumisesi ja voimavarojesi tilanteen, tilaa mittaus nyt!

Tilaa oma Firstbeat- mittauksesi tästä.

Mainokset

Maailman helpoin tapa edistää omaa terveyttäsi!

Elämäntapamuutoksen toteuttaminen saattaa tuntua alkuun hankalalta tai jopa ylitsepääsemättömältä. Ei oikein tiedä, mistä aloittaa. Elämässä on jatkuva kiire ja stressi päällä, uni jää vähän turhan vähäiseksi ja syöminen on vähän mitä sattuu. Ei ehdi liikkua ja vaikka päättäisi, että tänään menen töiden jälkeen lenkille, töiden jälkeen väsyttääkin kovasti ja tekee mieli palkita itsensä rankan työpäivän jälkeen levolla ja ehkä herkuillakin.

Tiesitkö, että suurin osa suomalaisista on kestävyyskunnoltaan tasolla, jolla jaksaa tehdä kuuden tunnin työpäivän? Yleensä työpäivä on kuitenkin hieman pidempi, joten onko ihme, että töiden jälkeen väsyttää? Ja varsinkin, jos tähän lisätään vielä liian vähäinen energiansaanti alkupäivän aikana. Aamupala jää ehkä väliin tai on liian pieni, lounaaksi pitää syödä salaattia, ettei vaan ala väsyttää tai jos muutenkin pitäisi syödä vähemmän, jotta painoa saisi alas. Lounaasta seuraava ateria on usein päivällinen, jolloin väliin jää AIVAN LIIAN PITKÄ tauko. Se taas aiheuttaa sen, että verensokeri heittelee ja mieliteot heräävät. Suklaapatukka kutsuu tai ainakin napostelet ihan mitä sattuu koko illan, kun eihän kotona ollut valmiina mitään ruokaakaan eikä oiken keksi, mitä söisi.

Mutta mikä on se maailman helpoin tapa edistää omaa terveyttä ja hyvä ensimmäinen askel omassa elämäntapamuutoksessa?

No sehän on tuolista ylös nouseminen!

Tuo pienen pieni aktiviteetti on tärkein asia, joka pitää aineenvaihduntasi terveellisellä tasolla. Noustessasi seisomaan aktivoit suuret, asentoa elläpitävät lihaksesi ja energiankulutuksesi kasvaa 13- 100 %! Asennon muuttaminen lisäksi muun muassa vähentää nälän tunnetta.

Lue tästä, miksi istuminen on epäterveellistä.

Kuinka usein tuolista ylös?

Tauota työtäsi tai television katseluasi tai missä sitten istutkin asettamalla tavoitteeksi nousta säännöllisesti ylös. Hyvä on, jos pystyt tauottamaan istumistasi siten, että jokaisen 20 minuutin istumisen jälkeen kävelet kaksi minuuttia (ei väliä, kuinka tehokasta kävelyä). Mutta jo pelkästään tuolista ylös nouseminen on hyvä, kunhan teet sen tarpeeksi usein!

Aineenvaihdunnan tehostumisen lisäksi istumisen tauottaminen edistää terveyttäsi vähentämällä niska- selkä- hartiaseudun kipuja ja laskemalla verensokeritasoasi jopa 27 %:lla pelkästään istumiseen verrattuna lounaan jälkeen.

Kun asetat itsellesi tarpeeksi pieniä tavoitteita, saavutat ne aivan varmasti ja pääset kokemaan onnistumisen kokemuksia. Se taas on todella tärkeää motivaation ylläpitämisessä ja uusien tavoitteiden asettamisessa! Pienet muutokset saavat aikaan lisää pieniä muutoksia!

Lataa tästä itsellesi 52 uutta tapaa-lista.