Maailman helpoin tapa edistää omaa terveyttäsi!

Elämäntapamuutoksen toteuttaminen saattaa tuntua alkuun hankalalta tai jopa ylitsepääsemättömältä. Ei oikein tiedä, mistä aloittaa. Elämässä on jatkuva kiire ja stressi päällä, uni jää vähän turhan vähäiseksi ja syöminen on vähän mitä sattuu. Ei ehdi liikkua ja vaikka päättäisi, että tänään menen töiden jälkeen lenkille, töiden jälkeen väsyttääkin kovasti ja tekee mieli palkita itsensä rankan työpäivän jälkeen levolla ja ehkä herkuillakin.

Tiesitkö, että suurin osa suomalaisista on kestävyyskunnoltaan tasolla, jolla jaksaa tehdä kuuden tunnin työpäivän? Yleensä työpäivä on kuitenkin hieman pidempi, joten onko ihme, että töiden jälkeen väsyttää? Ja varsinkin, jos tähän lisätään vielä liian vähäinen energiansaanti alkupäivän aikana. Aamupala jää ehkä väliin tai on liian pieni, lounaaksi pitää syödä salaattia, ettei vaan ala väsyttää tai jos muutenkin pitäisi syödä vähemmän, jotta painoa saisi alas. Lounaasta seuraava ateria on usein päivällinen, jolloin väliin jää AIVAN LIIAN PITKÄ tauko. Se taas aiheuttaa sen, että verensokeri heittelee ja mieliteot heräävät. Suklaapatukka kutsuu tai ainakin napostelet ihan mitä sattuu koko illan, kun eihän kotona ollut valmiina mitään ruokaakaan eikä oiken keksi, mitä söisi.

Mutta mikä on se maailman helpoin tapa edistää omaa terveyttä ja hyvä ensimmäinen askel omassa elämäntapamuutoksessa?

No sehän on tuolista ylös nouseminen!

Tuo pienen pieni aktiviteetti on tärkein asia, joka pitää aineenvaihduntasi terveellisellä tasolla. Noustessasi seisomaan aktivoit suuret, asentoa elläpitävät lihaksesi ja energiankulutuksesi kasvaa 13- 100 %! Asennon muuttaminen lisäksi muun muassa vähentää nälän tunnetta.

Lue tästä, miksi istuminen on epäterveellistä.

Kuinka usein tuolista ylös?

Tauota työtäsi tai television katseluasi tai missä sitten istutkin asettamalla tavoitteeksi nousta säännöllisesti ylös. Hyvä on, jos pystyt tauottamaan istumistasi siten, että jokaisen 20 minuutin istumisen jälkeen kävelet kaksi minuuttia (ei väliä, kuinka tehokasta kävelyä). Mutta jo pelkästään tuolista ylös nouseminen on hyvä, kunhan teet sen tarpeeksi usein!

Aineenvaihdunnan tehostumisen lisäksi istumisen tauottaminen edistää terveyttäsi vähentämällä niska- selkä- hartiaseudun kipuja ja laskemalla verensokeritasoasi jopa 27 %:lla pelkästään istumiseen verrattuna lounaan jälkeen.

Kun asetat itsellesi tarpeeksi pieniä tavoitteita, saavutat ne aivan varmasti ja pääset kokemaan onnistumisen kokemuksia. Se taas on todella tärkeää motivaation ylläpitämisessä ja uusien tavoitteiden asettamisessa! Pienet muutokset saavat aikaan lisää pieniä muutoksia!

Lataa tästä itsellesi 52 uutta tapaa-lista.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s