Mistä voimavaroja elämäntapamuutokseen?

Eläminen koettelee ja kuluttaa voimavarojamme. Kun voimavarat yleensä kiireisessä ja paljon stressaavia hetkiä sisältävässä elämäntilanteessa ovat jo valmiiksi ehtyneet, tuntuu suurten muutosten tekeminen liian haastavalta toteuttaa.

Voimavaroja voi verrata auton akkuun, jossa täytyy olla riittävästi virtaa, jotta auto käynnistyy.

Voimavarat jakaantuvat fyysisiin, henkisiin ja sosiaalisiin voimavaroihin.

Fyysisiä voimavaroja ovat muun muassa kuntotekijät, ravitsemustila sekä uni ja rentoutuminen. Kun sinulla on hyvä yleiskunto, jaksat paremmin pysyä aktiivisena ja siedät myös henkisiä kuormitustekijöitä paremmin. Riittävä energiansaanti takaa sen, että aineenvaihduntasi toimii kunnolla ja jaksat muun muassa liikkua. Uni on palauttava tila, jonka aikana kehittyminen tapahtuu. Jos laiminlyöt untasi, johtaa se henkisten ja fyysisten voimavarojen ehtymiseen.

Henkisiä voimavaroja ovat muun muassa myönteisyys, uteliaisuus, pitkäjänteisyys, rohkeus ja avoimuus. Henkisillä voimavaroilla säädellään muun muassa stressin aiheuttamia haasteita. Henkiset voimavarat mahdollistavat myös uuden oppimisen ja myönteisen fiiliksen ylläpitämisen elämäntapamuutosprosessin aikanakin.

Sosiaaliset voimavarat, kuten sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot, ovat myös voimavaroja. Sosiaalinen verkosto toimii monelle henkisten akkujen latauspaikkana ja toisaalta opimme myös uusia asioita sosiaalisissa tilanteissa. Sosiaalisten voimavarojen lisääminen on yksi Nyt ja Tässä- valmennuksen tärkeistä asioista. Pienryhmävalmennuksessa saat toki olla juuri niin sosiaalinen kuin itse haluat, ryhmän tarkoituksena on tuoda samassa tilanteessa oleville äärettömän arvokasta vertaistukea, tukea, jollaista omilta läheisiltä ei ainakaan ihan samassa mittakaavassa saa. Ryhmässä uusien elämäntapojen opettelu on myös mukavampaa ja opitaan toinen toiselta hyviä keinoja.

Pidät huolta omista voimavaroistasi:

  • nukkumalla riittävästi
  • syömällä säännöllisesti ja riittävästi
  • liikkumalla omaan kuntotasoosi sopivalla tavalla
  • tekemällä rentoutusharjoituksia
  • lisäämällä palauttavia hetkiä myös päiviisi
  • tekemällä sinulle mieleisiä asioita päivittäin
  • ottamalla omaa aikaa itsellesi
  • pitämällä vapaapäiviä, jotka pyhität vain sinulle mukavilla asioilla
  • pitämällä huolta sosiaalisista suhteistasi

Ota tavoitteeksi vaikka 20 minuuttia omaa aikaa päivittäin, muutama kolmen minuutin pituinen hengitysharjoitus työpäivän aikana, unirytmin muokkaaminen säännöllisemmäksi, ettet jätä aterioita väliin, liikunnan lisääminen pikkuhiljaa…

Firstbeat- hyvinvointianalyysi selvittää muun muassa, mitä voimavaroillesi tapahtuu mittausjakson aikana. Näet siis, lisääntyvätkö vai vähenevätkö voimavarasi mittausjakson aikana.

Kuvasta huomaat, että voimavarat ovat vähentyneet mittausjakson aikana. Jos haluat tietää oman palautumisesi ja voimavarojesi tilanteen, tilaa mittaus nyt!

Tilaa oma Firstbeat- mittauksesi tästä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s