Elämäntapamuutos- mitä se tarkoittaa?

Elämäsi on tietyn laista ja saat kulutettua tekemisiisi helposti vuorokauden 24 tuntia. Nykypäivän elämä on useimpien mielestä hektistä ja usein kuulee sanottavan, että pari lisätuntia vuorokauteen kelpaisi mainiosti. Oletko kuitenkaan koskaan pysähtynyt miettimään, mihin aikaasi kulutat?

Tiesitkö, että vuonna 2015 suomalaiset käyttivät aikaansa keskimäärin 2 tuntia 29 minuuttia television katsomiseen päivittäin. Tämän lisäksi aikaa käytettiin keskimäärin 2 tuntia 40 minuuttia internetin ihmeellisessä maailmassa. Tämä tekee yhteensä 5 tuntia 9 minuuttia sähköisen median parissa päivittäin!

Jos siis olet ehdottomasti sitä mieltä, että sinulla vaan ei ole aikaa tehdä elämäntapamuutosta, koska vuorokaudessa on jo valmiiksi liian vähän tunteja ja elämäntapamuutos vie niin kauheasti aikaa, niin mieti vielä uudelleen.

Mitä elämäntapamuutos ei tarkoita?

Elämäntapamuutos ei ole sitä, että elät jo valmiiksi kiireistä elämää ja olet stressaantunut, mutta päätät silti laittaa siinä sivussa terveytesi parempaan kuntoon ja teet sen näin:

  • aloitat laskemaan joka ikisen kalorin, mitä suustasi laitat
  • aloitat totaalisen herkkulakon, vaikka aiemmin söit herkkuja lähes päivittäin
  • syöt päivittäin alle 1500 kaloria
  • jätät kaikki lempiruokasi syömättä ja syöt vain terveellisinä pitämiäsi ruokia
  • jätät aterioita väliin, ettet vain saa liian paljon kaloreita syömisistäsi
  • alat liikkua päivittäin tai lähes päivittäin, vaikka et ole liikkunut juurikaan aikaisemmin
  • syöt tarkasti jonkun toisen laatiman ruokavalion mukaan
  • aloitat parin kuukauden mittaisen valmennuksen, jossa luvataan kilojen karisevan ohjeita noudattamalla

Näin toimimalla saat varmasti tuloksia aluksi aikaan, mutta miten kauan jaksat näin toimia? Jos saat liian vähän energiaa, kehosi kyllä muistaa sen ja heikkona hetkenäsi kertynyt nälkä ottaa vallan ja tapahtuu repsahdus. Repsahduksen jälkeen palaat takaisin ruotuun, kunnes tapahtuu seuraava repsahdus. Pian huomaat repsahtelevasi jatkuvasti ja kyllästyt koko hommaan. Ja koska olet keskittynyt toiminnallasi vain painonpudotukseen etkä uusien tapojen oppimiseen, palaat takaisin entisiin tapoihisi, tapoihin, jotka ovat sinut alunperinkin lihottaneet. Ja koska olet laihtunut kuurillasi kenties nopeastikin, olet menettänyt samalla vähän lihasmassaasi, mutta lihoessasi entisillä tavoillasi takaisin, paino tulee pelkkänä rasvakudoksena.

Kukaan ei jaksa ankaraa dieettiä loputtomiin. Rajut laihdutuskuurit voivat sekoittaa aineenvaihduntaa, tehdä hallaa sisäelimille, häiritä kehon kylläisyysviestejä ja vaikuttaa kielteisesti mielialaan. Koska lihasmassan määrä on olennainen rasvanpoltossa, dieetit voivat viedä ojasta allikkoon: lihakset kuihtuvat, ja ihminen lihoo entistä herkemmin.

Uuden kuurin aloittaminen tuntuu haasteelliselta, koska aiemmat epäonnistumiset painavat mieltä ja tuntuu, ettei jaksaisi juuri nyt, kun se vaatii niin paljon. Ehkä sitku….

Kuulostaako tutulta? Olisitko valmis tällä kertaa toimimaan vähän eri tavalla?

Mitä elämäntapamuutos tarkoittaa?

Tärkeintä elämäntapamuutoksessa on huomioida oma elämäntilanne. Jos elät muutenkin kuormittavaa vaihetta, kannattaa suurten muutosten tekeminen siirtää myöhemmäksi, sinne, kun elämäntilanne on muuten vähän rauhallisempi. Pienet muutokset arjessa onneksi onnistuvat kiireisessäkin arjessa ja muista, että pienistä muutosten puroista kasvaa jokia. Yleensä, kun alat keskittyä vaikka yhteen pieneen, elämänlaatuasi parantavaan asiaan elämässäsi, se aiheuttaa positiivisuuden kierteen ja valitset helpommin muitakin pieniä, oloasi kohentavia asioita elämääsi.

Avainasia pysyvässä painonpudotuksessa on elämäntapamuutos, jota voi noudattaa koko loppuelämän!

Yksi suuri virhe elämäntapamuutoksissa on se, että ihmisellä on liian kovat tavoitteet ja nollatoleranssi virheiden suhteen. Tällöin sortuu helposti ”kaikki on jo pilalla” -ajatteluun. Jos syöt yhden keksin, voit saman tien ahmaista vaikka kokonaisen kakun, koska peli on jo menetetty. Repsahduksiin kannattaa suhtautua ymmärtäväisesti, eikä niille pidä antaa suhteetonta painoarvoa. Sen sijaan voi ajatella: nyt kävi näin, se ei haittaa, jatketaan harjoituksia. Itsensä haukkuminen on turhaa ja tuloksetonta. Pysyvä muutos onnistuu vain, jos ajattelu on joustavaa.

Elämäntapamuutos:

  • Ole armollinen itseäsi kohtaan! Jokaisen meistä elämässä tapahtuu muutoksia, jolloin asiat eivät etenekään suunnitellulla tavalla. Ole siis kärsivällinen ja joustava! Ota askeleita eteenpäin, mutta uskalla myös peruuttaa ja pysähtyä miettimään, kun siltä tuntuu. Kaksi askelta eteen ja yksi taakse vie sinua kuitenkin pitkässä juoksussa roimasti kohti tavoitettasi. Eteneminen ja pakittaminen kuuluvat elämään ja oppimisprosessiin ja sanonta ”virheistä oppii” kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön myös elämäntapamuutosta tehdessä.
  • Tapoja muuttaessa on hyvä muistaa, että sinulla EI OLE KIIRE. Sinulla on koko loppuelämä aikaa tehdä pienen pieniä muutoksia, jotka vievät sinua kohti PYSYVÄÄ muutosta. Sinun ei tarvitse enää miettiä, että aloitat kyllä hampaat irvessä ja vaikka päälläsi seisten uuden muutosprojektin eli laihdutuskuurin, SITKU jaksat tai SITKU on aikaa tai SITKU ei ole näin paljon kaikkia juhlia ja sun muita.
  • Muista, että uuden tavan oppiminenkin vie oman aikansa. Riippuu paljon opeteltavasta asiasta, mutta uuden tavan omaksuminen kestää yleensä n. 50-60 päivää, tärkeämpää omaksumisessa tietenkin on toiminnan toistojen määrä.
  • On uudelleen oppimista. Tapojen muuttaminen vaatii sinulta ajattelua ja tietoisuutta tekemiesi valintojen äärellä. Oppimisprosessi vie sinut pois vanhoista tavoista kohti korvaavia, uusia tapoja.
  • Elämäntapamuutoksen tekeminen on rentoa ja sinun on muistettava olla itseäsi kohtaan salliva. Älä pyri täydellisyyteen, koska kukaan ei ole täydellinen! Salli itsesi tehdä myös virheitä äläkä moiti itseäsi niistä.
  • Pysyvään elämäntapamuutokseen kuuluu olennaisesti se, että se muokataan omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Asetat itse itsellesi tavoitteet, jotka lisäävät motivaatiotasi muuttaa toimintatapojasi siten, että TOIMINTASI vie sinua kohti asettamiasi tavoitteita. Näin lisäät automaattisesti omaa motivaatiotasi tavoitteitasi kohtaan.
  • Elämäntapamuutosta ei siis toteuteta jonkun toisen antamilla tiukoilla ohjeilla vaan itse tekemilläsi valinnoilla. Tuki läheisiltä tai valmentajalta on kuitenkin muutosta tehdessä erittäin tärkeää. Et ehkä tiedä, mistä oikein lähteä liikkeelle ja mitä tehdä seuraavaksi. Olen kehittänyt Nyt ja Tässä- valmennukset poistamaan sinulta tämän epätietoisuuden. Valmennukseni toteutetaan pääasiassa pienryhmävalmennuksena ja tarjolla on vertaistukea vailla vertaa!

Mieti: jos otat opeteltavaksesi vaikka yhden uuden tavan viikossa, vuodessa niitä kertyy jo 52!
Tässä sinulle käyttöösi 52 uutta tapaa-lista kiinnitettäväksi vaikka jääkaapin oveen tai työpisteesi viereen. Ole hyvä!

Vuosi 2019 on vuosi, jolloin minä saavutan normaalipainon- entä sinä?

Tämä vuosi on lähtenyt jo hyvinkin liikenteeseen, siis kohta kaksi kuukautta jo takana!?!

Todella monet tekevät uudenvuodenlupauksia vuoden vaihtuessa ja aloittavat uuden elämän. Minäkin olen tehnyt niin, varmaan viisitoista kertaa ainakin! Tänä vuonna en tehnyt uudenvuodenlupauksia vaan mietin omia tavoitteitani tälle vuodelle.

Opiskellessa uusia asioita käy näköjään niin, että oma ajatusmaailma alkaa pikkuhiljaa muuttumaan. Valmistuin Personal Traineriksi syksyllä 2017 ja oikeastaan vasta sen jälkeen aloin lukea todella paljon elämäntapamuutosta sivuavaa kirjallisuutta. Ja sen myötä olen myös huomannut suhtautumiseni laihduttamiseen ja terveellisiin elämäntapoihin muuttuneen, hitaasti mutta varmasti.

Elämäntapamuutos on oppimisprosessi. Elämäntapamuutosta tehdessä et voi vain noudattaa jonkun toisen laatimia ohjeita vaan sinun on opeteltava uusia tapoja. Tapoja, jotka säilyvät koko loppuelämäsi ajan. Jos et muuta tapojasi ja opettele tilalle uusia, palaat aina samaan lähtötilanteeseen.

Tavoitteeni tälle vuodelle ei ole tiputtaa x- määrää kiloja, syödä niin vähän että näännyn eikä muuttua himoliikkujaksi. Mutta sanotaan vaikka tavoitteekseni sitä, että tänä vuonna minä vihdoin ja viimein saavutan normaalipainon. Vaikka en aio laihduttaa.

Pysyvä painonpudotus on mahdollinen vain lopettamalla laihduttaminen!

Tavoitteeseen päästäkseni en siis käytä noita yllä mainitsemiani ja aina ennen käyttämiäni keinoja. Sen sijaan, että keskittyisin painonpudotukseen ja lopputulokseen, jonka vaaka minulle kertoo, aion keskittyä uusien tapojen muodostamiseen. Uskon aivan ehdottomasti siihen, että uusien tapojeni muodostuessa rutiineiksi, myös painoni tulee asettumaan nykyistä alemmalle tasolle.

_____________________________________________

Kolme helppoa vinkkiä elämäntapamuuttujalle:

  1. Syö säännöllisesti. Älä päästä ruokailujen väliä kasvamaan yli neljään tuntiin
  2. Lisää arkiaktiivisuutta. Aseta pieniä tavoitteita liikkumisen lisäämiseksi. Tälläisiä ovat esimerkiksi muutaman minuutin kävelyn lisäykset, askeltavoitteet, kävele aina kun puhut puhelimessa jne. Pienistä puroista kasvaa suuri virta. Esimerkiksi yhden pysäkinvälin kävely joka arkipäivä kaksi kertaa tekee vuodessa 150 km lisää kävelyä!
  3. Nuku! Keskity unirytmisi säännöllistämiseen. Pidä kynsin hampain kiinni unesta, sillä voit oikeasti nukkua itsesi sekä hoikaksi että hyvinvoivaksi!

_________________________________________________________

Vaaka tai edes mittanauha eivät mielestäni ole kaikista parhaita mittareita sille, millaiseksi olosi tunnet. Oletko iloisempi, energisempi, onnellisempi, nautit elämästäsi, ruuasta ja liikkumisestakin. Ilman pakkoja ja kieltoja. Siispä lupaukseni vuodelle 2019 onkin luopua vaa’asta. Tämä siis henkilökohtainen lupaukseni, toki valmennuksissani vaakaa käytetään edelleen edistymisen seuraamisen yhtenä, vaikkei tärkeimpänä mittarina.

Mitä sinä tavoittelet tänä vuonna?

Mikä ikinä tavoitteesi onkaan, kirjaa se ylös! Tutkimusten mukaan vain n. 3 % kirjaa tavoitteitaan ylös, mutta tuo 3 % saavuttaa enemmän tavoitteitaan kuin loput 97 %, jotka eivät kirjaa tavoitteitaan ylös.

______________________________________________

Kuulutko jo Nyt ja Tässä- lisää hyvinvointia!- ryhmään Facebookissa? Ryhmässä tarjolla:

  • kuukausittainen hyvinvointiaiheinen, helposti kiireisessäkin arjessa toteutettava haaste
  • vinkkejä ja keskustelua hyvinvoinnin eri osa- alueista
  • tietoa uusimmista valmennuksistani

Liity ryhmään NYT ja TÄSTÄ!

______________________________________________

Tykkää Facebookissa Nyt ja Tässä

ja seuraa Instagramissa @nytjatassa