Vuosi 2019 on vuosi, jolloin minä saavutan normaalipainon- entä sinä?

Tämä vuosi on lähtenyt jo hyvinkin liikenteeseen, siis kohta kaksi kuukautta jo takana!?!

Todella monet tekevät uudenvuodenlupauksia vuoden vaihtuessa ja aloittavat uuden elämän. Minäkin olen tehnyt niin, varmaan viisitoista kertaa ainakin! Tänä vuonna en tehnyt uudenvuodenlupauksia vaan mietin omia tavoitteitani tälle vuodelle.

Opiskellessa uusia asioita käy näköjään niin, että oma ajatusmaailma alkaa pikkuhiljaa muuttumaan. Valmistuin Personal Traineriksi syksyllä 2017 ja oikeastaan vasta sen jälkeen aloin lukea todella paljon elämäntapamuutosta sivuavaa kirjallisuutta. Ja sen myötä olen myös huomannut suhtautumiseni laihduttamiseen ja terveellisiin elämäntapoihin muuttuneen, hitaasti mutta varmasti.

Elämäntapamuutos on oppimisprosessi. Elämäntapamuutosta tehdessä et voi vain noudattaa jonkun toisen laatimia ohjeita vaan sinun on opeteltava uusia tapoja. Tapoja, jotka säilyvät koko loppuelämäsi ajan. Jos et muuta tapojasi ja opettele tilalle uusia, palaat aina samaan lähtötilanteeseen.

Tavoitteeni tälle vuodelle ei ole tiputtaa x- määrää kiloja, syödä niin vähän että näännyn eikä muuttua himoliikkujaksi. Mutta sanotaan vaikka tavoitteekseni sitä, että tänä vuonna minä vihdoin ja viimein saavutan normaalipainon. Vaikka en aio laihduttaa.

Pysyvä painonpudotus on mahdollinen vain lopettamalla laihduttaminen!

Tavoitteeseen päästäkseni en siis käytä noita yllä mainitsemiani ja aina ennen käyttämiäni keinoja. Sen sijaan, että keskittyisin painonpudotukseen ja lopputulokseen, jonka vaaka minulle kertoo, aion keskittyä uusien tapojen muodostamiseen. Uskon aivan ehdottomasti siihen, että uusien tapojeni muodostuessa rutiineiksi, myös painoni tulee asettumaan nykyistä alemmalle tasolle.

_____________________________________________

Kolme helppoa vinkkiä elämäntapamuuttujalle:

  1. Syö säännöllisesti. Älä päästä ruokailujen väliä kasvamaan yli neljään tuntiin
  2. Lisää arkiaktiivisuutta. Aseta pieniä tavoitteita liikkumisen lisäämiseksi. Tälläisiä ovat esimerkiksi muutaman minuutin kävelyn lisäykset, askeltavoitteet, kävele aina kun puhut puhelimessa jne. Pienistä puroista kasvaa suuri virta. Esimerkiksi yhden pysäkinvälin kävely joka arkipäivä kaksi kertaa tekee vuodessa 150 km lisää kävelyä!
  3. Nuku! Keskity unirytmisi säännöllistämiseen. Pidä kynsin hampain kiinni unesta, sillä voit oikeasti nukkua itsesi sekä hoikaksi että hyvinvoivaksi!

_________________________________________________________

Vaaka tai edes mittanauha eivät mielestäni ole kaikista parhaita mittareita sille, millaiseksi olosi tunnet. Oletko iloisempi, energisempi, onnellisempi, nautit elämästäsi, ruuasta ja liikkumisestakin. Ilman pakkoja ja kieltoja. Siispä lupaukseni vuodelle 2019 onkin luopua vaa’asta. Tämä siis henkilökohtainen lupaukseni, toki valmennuksissani vaakaa käytetään edelleen edistymisen seuraamisen yhtenä, vaikkei tärkeimpänä mittarina.

Mitä sinä tavoittelet tänä vuonna?

Mikä ikinä tavoitteesi onkaan, kirjaa se ylös! Tutkimusten mukaan vain n. 3 % kirjaa tavoitteitaan ylös, mutta tuo 3 % saavuttaa enemmän tavoitteitaan kuin loput 97 %, jotka eivät kirjaa tavoitteitaan ylös.

______________________________________________

Kuulutko jo Nyt ja Tässä- lisää hyvinvointia!- ryhmään Facebookissa? Ryhmässä tarjolla:

  • kuukausittainen hyvinvointiaiheinen, helposti kiireisessäkin arjessa toteutettava haaste
  • vinkkejä ja keskustelua hyvinvoinnin eri osa- alueista
  • tietoa uusimmista valmennuksistani

Liity ryhmään NYT ja TÄSTÄ!

______________________________________________

Tykkää Facebookissa Nyt ja Tässä

ja seuraa Instagramissa @nytjatassa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s