Elämäntapamuutos- mitä se tarkoittaa?

Elämäsi on tietyn laista ja saat kulutettua tekemisiisi helposti vuorokauden 24 tuntia. Nykypäivän elämä on useimpien mielestä hektistä ja usein kuulee sanottavan, että pari lisätuntia vuorokauteen kelpaisi mainiosti. Oletko kuitenkaan koskaan pysähtynyt miettimään, mihin aikaasi kulutat?

Tiesitkö, että vuonna 2015 suomalaiset käyttivät aikaansa keskimäärin 2 tuntia 29 minuuttia television katsomiseen päivittäin. Tämän lisäksi aikaa käytettiin keskimäärin 2 tuntia 40 minuuttia internetin ihmeellisessä maailmassa. Tämä tekee yhteensä 5 tuntia 9 minuuttia sähköisen median parissa päivittäin!

Jos siis olet ehdottomasti sitä mieltä, että sinulla vaan ei ole aikaa tehdä elämäntapamuutosta, koska vuorokaudessa on jo valmiiksi liian vähän tunteja ja elämäntapamuutos vie niin kauheasti aikaa, niin mieti vielä uudelleen.

Mitä elämäntapamuutos ei tarkoita?

Elämäntapamuutos ei ole sitä, että elät jo valmiiksi kiireistä elämää ja olet stressaantunut, mutta päätät silti laittaa siinä sivussa terveytesi parempaan kuntoon ja teet sen näin:

  • aloitat laskemaan joka ikisen kalorin, mitä suustasi laitat
  • aloitat totaalisen herkkulakon, vaikka aiemmin söit herkkuja lähes päivittäin
  • syöt päivittäin alle 1500 kaloria
  • jätät kaikki lempiruokasi syömättä ja syöt vain terveellisinä pitämiäsi ruokia
  • jätät aterioita väliin, ettet vain saa liian paljon kaloreita syömisistäsi
  • alat liikkua päivittäin tai lähes päivittäin, vaikka et ole liikkunut juurikaan aikaisemmin
  • syöt tarkasti jonkun toisen laatiman ruokavalion mukaan
  • aloitat parin kuukauden mittaisen valmennuksen, jossa luvataan kilojen karisevan ohjeita noudattamalla

Näin toimimalla saat varmasti tuloksia aluksi aikaan, mutta miten kauan jaksat näin toimia? Jos saat liian vähän energiaa, kehosi kyllä muistaa sen ja heikkona hetkenäsi kertynyt nälkä ottaa vallan ja tapahtuu repsahdus. Repsahduksen jälkeen palaat takaisin ruotuun, kunnes tapahtuu seuraava repsahdus. Pian huomaat repsahtelevasi jatkuvasti ja kyllästyt koko hommaan. Ja koska olet keskittynyt toiminnallasi vain painonpudotukseen etkä uusien tapojen oppimiseen, palaat takaisin entisiin tapoihisi, tapoihin, jotka ovat sinut alunperinkin lihottaneet. Ja koska olet laihtunut kuurillasi kenties nopeastikin, olet menettänyt samalla vähän lihasmassaasi, mutta lihoessasi entisillä tavoillasi takaisin, paino tulee pelkkänä rasvakudoksena.

Kukaan ei jaksa ankaraa dieettiä loputtomiin. Rajut laihdutuskuurit voivat sekoittaa aineenvaihduntaa, tehdä hallaa sisäelimille, häiritä kehon kylläisyysviestejä ja vaikuttaa kielteisesti mielialaan. Koska lihasmassan määrä on olennainen rasvanpoltossa, dieetit voivat viedä ojasta allikkoon: lihakset kuihtuvat, ja ihminen lihoo entistä herkemmin.

Uuden kuurin aloittaminen tuntuu haasteelliselta, koska aiemmat epäonnistumiset painavat mieltä ja tuntuu, ettei jaksaisi juuri nyt, kun se vaatii niin paljon. Ehkä sitku….

Kuulostaako tutulta? Olisitko valmis tällä kertaa toimimaan vähän eri tavalla?

Mitä elämäntapamuutos tarkoittaa?

Tärkeintä elämäntapamuutoksessa on huomioida oma elämäntilanne. Jos elät muutenkin kuormittavaa vaihetta, kannattaa suurten muutosten tekeminen siirtää myöhemmäksi, sinne, kun elämäntilanne on muuten vähän rauhallisempi. Pienet muutokset arjessa onneksi onnistuvat kiireisessäkin arjessa ja muista, että pienistä muutosten puroista kasvaa jokia. Yleensä, kun alat keskittyä vaikka yhteen pieneen, elämänlaatuasi parantavaan asiaan elämässäsi, se aiheuttaa positiivisuuden kierteen ja valitset helpommin muitakin pieniä, oloasi kohentavia asioita elämääsi.

Avainasia pysyvässä painonpudotuksessa on elämäntapamuutos, jota voi noudattaa koko loppuelämän!

Yksi suuri virhe elämäntapamuutoksissa on se, että ihmisellä on liian kovat tavoitteet ja nollatoleranssi virheiden suhteen. Tällöin sortuu helposti ”kaikki on jo pilalla” -ajatteluun. Jos syöt yhden keksin, voit saman tien ahmaista vaikka kokonaisen kakun, koska peli on jo menetetty. Repsahduksiin kannattaa suhtautua ymmärtäväisesti, eikä niille pidä antaa suhteetonta painoarvoa. Sen sijaan voi ajatella: nyt kävi näin, se ei haittaa, jatketaan harjoituksia. Itsensä haukkuminen on turhaa ja tuloksetonta. Pysyvä muutos onnistuu vain, jos ajattelu on joustavaa.

Elämäntapamuutos:

  • Ole armollinen itseäsi kohtaan! Jokaisen meistä elämässä tapahtuu muutoksia, jolloin asiat eivät etenekään suunnitellulla tavalla. Ole siis kärsivällinen ja joustava! Ota askeleita eteenpäin, mutta uskalla myös peruuttaa ja pysähtyä miettimään, kun siltä tuntuu. Kaksi askelta eteen ja yksi taakse vie sinua kuitenkin pitkässä juoksussa roimasti kohti tavoitettasi. Eteneminen ja pakittaminen kuuluvat elämään ja oppimisprosessiin ja sanonta ”virheistä oppii” kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön myös elämäntapamuutosta tehdessä.
  • Tapoja muuttaessa on hyvä muistaa, että sinulla EI OLE KIIRE. Sinulla on koko loppuelämä aikaa tehdä pienen pieniä muutoksia, jotka vievät sinua kohti PYSYVÄÄ muutosta. Sinun ei tarvitse enää miettiä, että aloitat kyllä hampaat irvessä ja vaikka päälläsi seisten uuden muutosprojektin eli laihdutuskuurin, SITKU jaksat tai SITKU on aikaa tai SITKU ei ole näin paljon kaikkia juhlia ja sun muita.
  • Muista, että uuden tavan oppiminenkin vie oman aikansa. Riippuu paljon opeteltavasta asiasta, mutta uuden tavan omaksuminen kestää yleensä n. 50-60 päivää, tärkeämpää omaksumisessa tietenkin on toiminnan toistojen määrä.
  • On uudelleen oppimista. Tapojen muuttaminen vaatii sinulta ajattelua ja tietoisuutta tekemiesi valintojen äärellä. Oppimisprosessi vie sinut pois vanhoista tavoista kohti korvaavia, uusia tapoja.
  • Elämäntapamuutoksen tekeminen on rentoa ja sinun on muistettava olla itseäsi kohtaan salliva. Älä pyri täydellisyyteen, koska kukaan ei ole täydellinen! Salli itsesi tehdä myös virheitä äläkä moiti itseäsi niistä.
  • Pysyvään elämäntapamuutokseen kuuluu olennaisesti se, että se muokataan omaan elämäntilanteeseen sopivaksi. Asetat itse itsellesi tavoitteet, jotka lisäävät motivaatiotasi muuttaa toimintatapojasi siten, että TOIMINTASI vie sinua kohti asettamiasi tavoitteita. Näin lisäät automaattisesti omaa motivaatiotasi tavoitteitasi kohtaan.
  • Elämäntapamuutosta ei siis toteuteta jonkun toisen antamilla tiukoilla ohjeilla vaan itse tekemilläsi valinnoilla. Tuki läheisiltä tai valmentajalta on kuitenkin muutosta tehdessä erittäin tärkeää. Et ehkä tiedä, mistä oikein lähteä liikkeelle ja mitä tehdä seuraavaksi. Olen kehittänyt Nyt ja Tässä- valmennukset poistamaan sinulta tämän epätietoisuuden. Valmennukseni toteutetaan pääasiassa pienryhmävalmennuksena ja tarjolla on vertaistukea vailla vertaa!

Mieti: jos otat opeteltavaksesi vaikka yhden uuden tavan viikossa, vuodessa niitä kertyy jo 52!
Tässä sinulle käyttöösi 52 uutta tapaa-lista kiinnitettäväksi vaikka jääkaapin oveen tai työpisteesi viereen. Ole hyvä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s